Sunnhetens hockeypucker

Publisert 19/02/2013 av MammaLi

Jaja. Vi vet alle at MammaLi sine dager er flytende. I dag er i morgen er i forrige uke er neste uke. (Denne surrealistiske uttalelsen kommer selvsagt av at jeg skrev at jeg skulle legge inn oppskrift «i morgen» for sånn en uke siden. Flotters.)

Sunnhetens hockeypucker fikk sitt navn da jeg glemte å putte bakepulver i noen muffins jeg lagde til Mu og lagde dermed noe som minna mer om hockeypucker. Men det var egentlig faktisk hell i uhell for det gjorde det mye enklere for Mu å spise da de ikke smula sånn som muffins ofte gjør. Oppskriften er løst basert på en oppskrift fra svigermor, og realtivt slumpaktig. Hehe. Og det er egentlig ganske rivende likegyldig om du har bakepulver i eller ei da andelen grovt mel gjør at det knapt nok hever uansett. Men gode blir de! Så gode at vi her i huset kun lager grove muffins. (Riktig nok ikke så grove som hockeypuckene, men dog.)

Oppskrift:

2 egg
1 most banan
Bittelitt sukker. Bare en teskje eller noe sånt, bare for å kunne piske litt eggedosis liksom.
4 dl mel tilsammen. Jeg bruker: 1 dl hvetemel, 1 dl havremel, 0,5 -1 dl bygg, litt spelt/rug/sammalt/hvasomhelst og 1 dl havregryn
En dæsj knuste linfrø
En spiseskje honning
En spiseskje nypemarmelade
75 gr smelta/flytende smør
En dæsj vaniljesukker.
Nok naturell youghurt til at man får en litt tynn brøddeigaktig masse. Rundt 3 dl ofte. Kommer an på bananen og sånt.
Hva enn man ønsker av fyll. Jeg bruker tørkede ting som kirsebær, rosiner, aprikoser, jordbær, tranebær, gojibær, blåbær, papaya og mango. Alt dette da i tørket tilstand. Hadde jeg tålt og Mu vært gammel nok hadde jeg nok putta i litt nøtter også.
Bakepulver. En dæsj… Hvis ønskelig.

(Her mangler jeg da prosessbilder… Men jeg regner med at mine maleriske ord vil være beskrivelse nok.)

Pisk egg og sukker sammen til verdens minst stive eggedosis.

Mos bananen med en gaffel så fint du gidder og rør inn…

Bland sammen alle melgreiene. Ta gjerne en sånn passe haug knuste linfrø oppi og.

Rør inn melet til du ikke får rørt så mye mer.

Ta i smør… Jeg pleier å tenke 1 spiseskje ca 15 gram også tar jeg 5 spiseskjeer.

Bland i honning og nypemarmelade.

Så litt mer mel. Husk litt vaniljesukker. Alle søte bakverk må ha vaniljesukker.

Egentlig ha i alt melet når jeg tenker meg om.

Så bland i youghurt til det er litt sånn tykkere enn vanlig muffinsrøre, men ikke akkurat brøddeig heller.

Hakk deretter opp alt det man vil ha i. Her har jeg ingen anelse om mengde. Så lenge det liksom er mer røre enn innhold så er det fritt fram egentlig. Men det kan være lurt å ta det i omganger. Jeg prøvde meg på alt på en gang sist og har ikke lenger en stavmikser…. (Det sto seriøst røyk ut av den!)

Rør så inn i røra. Må nok være litt brutal da. Tørka opphakka ting blir sabla klissete!

Fordel så ca en spiseskje i hver muffinsform. Det blir ørten stykker. Sikkert nesten 20. (Jeg aner ikke… Teller aldri. Bare fyller brettet med former og tar bort etterhvert. Hehe.)

Bruk forresten gjerne to former uten på hverandre eller silikonformer.

Stekes på 200 grader i 15 min i første omgang også må du rett og slett ta det på feelingen deretter.

Brett fullt av pucker

De sprekker opp litt sånn som rundstykker og får vel egentlig litt sånn rundstykkeskorpe også.Sprø skorpe

Med bakepulver i blir de litt  mer muffinsaktige i utseendet…Litt mer tradisjonell muffins

Men aldri akkurat luftige. Hehe. (Denne varianten er uten noe fnusk og fnask i. Altså uten alt det opphakka. Men veeeeeldig gode med litt syltetøy på!) Bittelitt tykkere hockeypuck

Burde jo hatt bilde av de hovedpuckene med alt inni og sånt biti opp og… Men jeg rekker liksom aldri ta bilde av det før Mu har spist opp. Første tingene jeg baker til han som han faktisk spiser!!! Yay! Men skal prøver få lagt inn etter hvert.

Uansett… Sikkert masse fruktsukker i, og sikkert ikke akkurat sunt… Men disse gir meg i det minste bedre samvittighet enn om jeg skulle gitt Mu en bolle hver gang det blir litt lenge å vente på middagen. Hehe.

-MammaLi

Åh, kom igjen'a?! Ikke vær feig.