MacGyverløsning #2 (og #3 i ett!): Barnevognbelysning

Publisert 07/03/2012 av MammaLi

Jeg har en sønn som er svært lite glad i mørket… Så her kommer faktisk to MacGyverløsningstips i ett. Til de andre av dere som også har en litt mørkredd baby.

Første tipset er også veldig greit for foreldre som liker å ha litt oppsyn i vogna. Noe som i hvertfall jeg syns er ganske greit. Hehe. Men fryktelig vanskelig å få til i mørket. Og om vinteren er det jo egentlig mørkt neddi der døgnet rundt. PappaDor og jeg begynte derfor å leke med ideen om kupélys til barnevogna. Vi valgte å kjøpe en sånn her:

Disse er egentlig til å lime fast der man trenger lys inni skap og sånt, og tennes ved å trykke på de. De lyser egentlig sykt sterkt, men når vi putta den ned i en av sidelommene på kalesjen (Som det i hvert fall er på Simo, jeg vet ikke med andre vogner, men skulle du mangle en sånn sidelomme er tipset som kommer under her noe for deg. Eventuelt så får du kjøpe en Simo-vogn. Men det føles litt overdrevent.) så ble lyset akkurat passe sterkt til at det ikke plaga Mu når han sov. Samtidig som sterkt nok til at vi kunne sjekke etter smokk eller våpen eller om han hadde stukket av i nattens mummel og mørke. (Skrives mummel sånn? Det så rart ut.)

Jeg innser jo at jeg burde ha bilde av dette. Og jeg lover på tro og ære å ta et slikt et senere i dag. *hånden på hjertet*

Men jeg har et bilde til mitt andre lystips da! 😀

Dette tipset er spesielt fint for de med en mørkredd og kosavhengig baby!

Jeg var nemlig på vei hjem fra butikken med en sulten og misfornøyd kar som var sykt trøtt, men som hadde ingen intensjoner om å sove for da ble det jo faktisk enda mørkere enn om han hadde øya oppe. Han var også fryketelig fiklete og kavete. Noe som funker dårlig i en vogn langs Strømsveien. (Iiiiiik… nå skjønner folk at jeg bor et eller annet sted mellom Galgeberg og Karihaugen. *angst liksom*)

Hva gjør så mor da? Jo hun lager sin egen kosbare nattlampe!

Ved å kombinere nevnte lysdings med denne lua

med denne hårstrikken

så fikk jeg en fornøyd sønn som sovnet som en stein.

Jeg tok da (Som du sikkert nå har skjønt, ikke sant?) og puttet lysdingsen oppi lua… Først tok jeg den av hodet altså. Bare sånn for å være pinlig nøyaktig. Men uansett… lysdings oppi lua. Også snurpet jeg igjen med strikken.

Vips! Ferdig! Det ble akkurat passe lys og akkurat passe stimulerende å kjenne på for Mu. Dette vil jo selvsagt funke med vanter og sånt også. Og jeg tror nok det bare er en fordel med andre farger på det enn hvit sånn som lua mi var.

Det lønner seg også med en litt stor strikk. Den må i hvert fall være stor nok til at du virkelig får snurpa igjen hullet. Man kan jo også knyte noe rundt eller sånt om du skulle finne på å gå rundt med hyssing i lomma. Det finnes vel de som gjør det og. 😉

Som nevnt så er jo dette en løsning for de som bare vil ha litt lys i vogna og mangler sidelommer i kalesjen. Da kan man jo selvsagt gjøre litt mer ut av det og enten lage en egen lommesak til å putte lyset oppi. Kanskje med opphengingsmuligheter og sånt… (Hmmm. Kjenner at det kanskje blir enda et tips med disse lysene etterhvert. *klø i fingrene etter nye prosjekter.)

Som forespeilet har jeg da altså bilde av denne koselyssaken i bruk:

Litt crappy mobilbilde riktig nok… men dog! Bilde. 🙂

-MammaLi

Åh, kom igjen'a?! Ikke vær feig.